Vlaamse biosector blijft gestaag groeien

Gepost door op 3 juli 2017

Maandag 3 juli 2017 stelde Joke Schauvliege, Vlaams minister van Landbouw, het biojaarrapport voor, met de cijfers over de biologische productie en consumptie in 2016. En dat rapport vertelt goed nieuws: de Vlaamse biosector blijft op beide vlakken groeien. 

Bioconsumptie groeit sterk

De Belgische biomarkt groeide vorig jaar opnieuw met dubbele cijfers. De totale verkoop van biologische producten steeg in 2016 met 12%, de verse bioproducten deden het het beste met een groei van 13%. De groei was het sterkst in Wallonië; Vlaanderen blijft met een stijging van 7% iets achter op het marktgemiddelde. Het aantal kopers dat in 2016 minstens één keer een vers bioproduct kochten, steeg tot 93% – dus 9 op de 10 Belgen.

  1. Hoe doen bioproducten het in de totale markt?
    Het marktaandeel van bio groeide verder door in 2016. Het aandeel van de verse biovoeding steeg van 2,7 naar 3%. De grootste groeiers in 2016 waren de bio-aardappelen en bio-eieren. Biologische vleesvervangers zijn behoorlijk populair – één op vier verkochte vleesvervangers is biologisch.
  2. Is bio nog steeds duurder dan gangbaar?
    Biologische versproducten zijn gemiddeld 30% duurder dan gangbare producten en dit prijsverschil blijft de laatste jaren nagenoeg stabiel. Voor brood, vlees en kip was de bioversie gevoelig duurder dan de gangbare variant. Voor biomelk werd het prijsverschil dan weer kleiner.
  3. Wie koopt bio? 
    Gezinnen met kinderen met een beperkt inkomen kopen weinig bio – hun bio-aandeel is amper 1%. Alleenstaanden, zowel oud als jong, vormen de grootste groep gebruikers met 4 à 6%. De groeiers voor bio op lange termijn zijn de tweeverdieners en de welgestelde gezinnen met kinderen.
  4. Waar kopen mensen hun biovoeding?
    Misschien verrassend maar de klassieke supermarkt is nog steeds het grootste biokanaal met 41,5%. Op de tweede plaats volgen dan de gespecialiseerde biowinkels met een aandeel van 31%. De discountzaken (bv. Lidl of Aldi) blijven met 9,4% een kleine speler op de biomarkt maar hun aandeel groeit wel sterk.

Positieve cijfers

De groeicijfers lopen door op verschillende andere vlakken:
  • Het aantal Vlaamse gecertificeerde biologische landbouwbedrijven nam in 2016 toe van 370 naar 430. Er waren 75 nieuwe aanmeldingen, maar 15 bedrijven zetten hun activiteit als producent stop.
  • Niet alleen het aantal biolandbouwers zit in de lift, ook het landbouwareaal(oppervlakte) nam toe met zo’n 30%, van 5.343 hectare naar 6.960 hectare. Die groei is in grote mate te danken aan een groep omschakelende melkveehouders. Vanaf eind 2017 wordt dan ook een verdubbeling van de biomelkproductie verwacht. In het totaal haalt bio echter nog maar 0,9% van het Vlaamse areaal.
  • De 32 grootste biobedrijven hebben de helft van het biologisch areaal in handen, terwijl de helft van de bedrijven (dus 215) amper 6% van het bio-areaal bewerken. Dat weerspiegelt het contrast tussen de (pluim)veehouderij, die sterk grondgebonden werkt (i.e. veel grond nodig heeft) en de meer kleinschalige groenten- en fruitteelten.
  • Er zijn 906 bedrijven of personen die in de biowereld professioneel actief zijn naast de 430 biologische landbouw- en veeteeltbedrijven – voornamelijk bioverwerkers en -importeurs. Dat zijn er 10% meer dan in 2015.

Het biorapport kan je hier vinden.

Bron ‘BioForum Vlaanderen’

BioForum Vlaanderen vzw is de koepelorganisatie van de Vlaamse biosector en ondersteunt Vlaamse biobedrijven met raad en daad. Samen met hen stimuleert ze een sterke lokale biologische keten. Zowel nationaal als internationaal werkt BioForum Vlaanderen mee aan wetgeving en beleid. Ook beheert en ontwikkelt de organisatie het privélabel Biogarantie. De Vlaamse overheid ondersteunt BioForum Vlaanderen financieel.

BioForum Vlaanderen vzw brengt bio dichter bij de consument via de informatieve website Bio Mijn Natuur, de nieuwsbrief ‘Lekker bio’, verschillende publicaties en heldere campagnes. De liefde van bio, helemaal voor jou!

Wie is Hans Van Dyck

Hans werkt in het dagelijkse leven bij een grote discountwinkel en heeft zijn eigen bedrijfje HVD Mediaworks. Hij is een spirituele, muzikale jongen die steeds klaar staat voor anderen om een luisterend oor te bieden of te helpen. Sanne FM, De Spirituele Wereld, AntwerpseMuziek.be zijn maar enkele projecten waar Hans de oprichter van is. Op spiritueel vlak is Hans bezig met engelen, pendelen, inzichtkaarten en contact met gener zijde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *