Recensie: Troostpleister

Recensie door An Verlinde.

Auteur: Joke Verweerd
Titel boek: Troostpleister
Recensie: An Verlinde
Inhoud: Troostpleister

Ik heb dit boek met aandacht gelezen. Niet in één keer uit, maar deeltje per deeltje. Als palliatief verpleegkundige, werkzaam op een palliatieve zorgeenheid, vind ik dit boek een absolute aanrader om in de dienstbibliotheek te hebben. De teksten zijn kort en makkelijk leesbaar. Je hoeft je niet te lang te concentreren en je kan vlug tussendoor eens iets lezen om je af te leiden. Zeer geschikt voor dierbaren die in een acute afscheidsfase zitten  en eventjes tijd voor zichzelf willen maken.

Het is eigenlijk geschikt voor iedereen. Iedereen krijgt vroeg of laat te maken met afscheid, rouw, beangstigende diagnoses en moeilijke gesprekken. Het is absoluut een boekje waar je herkenning, troost, tips en begrip kan in vinden. Zowel voor jezelf als voor anderen, waarvan je weet dat ze met afscheid en verdriet te maken hebben.

Er worden verschillende situaties aangekaart en ongetwijfeld zit er een thema tussen waar jij, als lezer, aansluiting mee kan vinden. De teksten zijn inspirerend en bezinnend en het fijne is dat er gedichten ingesproken zijn, die je kan beluisteren met de QR code. Je kan er ook inspiratie uit putten om anderen te troosten. Voorbeeldteksten of fragmenten gebruiken uit stukken die herkenbaar zijn en zo  steun kunnen bieden aan rouwenden.

Je wordt op een mooie manier gestimuleerd om echt afscheid te nemen. Het gaat daarom ook niet alleen over dood, maar eens te meer over leven. Over leven met afscheid en loslaten, over overleven, rouwen, bidden, liefde, wankelen en terug opstaan

Troostpleister

Over verdriet, verlies en veerkracht

Auteur: Joke Verweerd
Taal: Nederlands
Bindwijze: Hardcover
Druk: 1
Verschijningsdatum: maart 2018
Aantal pagina’s: 128 pagina’s
Uitgever: KokBoekencentrum
EAN: 9789023952664

An Verlinde

An Verlinde is altijd bezig geweest met geboorte en dood. De carrière van vroedvrouw tot palliatief verpleegkundige geeft dit perfect weer. Het werk als medium en spiritueel healer staat er op het eerste zicht misschien lijnrecht tegenover, maar sluit perfect aan en is een verrijking op elk vlak. In haar praktijk 'InnerlijkeRust' te Ranst heet ze je van harte welkom.