Recensie: Voor de mannen

Liefde in verdoken tijden 1950-1990

Deze recensie is gemaakt door Regilio Van den Bril.

Verhalen die zijn ontstaan uit momenten van vooruitgang in de wereld zijn volgens mij altijd de moeite waard. Enkel door een publiek dat bereid is ze te lezen kunnen deze verhalen leven en doorgegeven worden. Enkel door dat publiek kan de historie verteld worden zodat ze niet herbeleefd moet worden. Met een gezonde nieuwsgierige neus begon ik dan ook te ploeteren in dit boek op zoek naar hoe het was voor het kon zijn zoals het nu is. Nu ja, ploeteren is een groot woord want met zijn 194 pagina’s, opbouw in kleinere verhalen en groot lettertype, is dit boek makkelijk verteerbaar.

Het boek is voortgekomen uit de gelijknamige driedelige reeks die in 2018 op Canvas uitgezonden werd. Na de productie van de televisie documentaire werden alle beeld- en audiofragmenten toevertrouwd aan onze schrijfster, Sophie De Jaegher, om er haar vlotte pen op los te laten. De motivatie waarom zij, als heteroseksuele vrouw, het belangrijk vond om het verhaal nogmaals uit te brengen, maar dan geschreven, vertelt ze je graag in haar voorwoord.

Dat de verhalen vlot binnenkomen heeft het boek te danken aan zijn structuur en schrijfstijl. Het volledige verhaal is een samenstelling van verschillende geïnterviewde personen die telkens weer aan bod komen. Zo kan elke lezer die beschikt over voldoende inlevingsvermogen zich de verhalen gaan voorstellen. Geen emotie wordt uit de weg gegaan. We krijgen te maken met blijdschap, nostalgie, hoop en verdriet. Prachtig hoe deze puurheid behouden bleef om eerlijke en oprechte ervaringen te delen met de lezer. Ik zou durven zeggen dat alle thema’s aan bod komen, al is dat onmogelijk. De belangrijkste zijn zeker gedekt. De verschillende onderwerpen komen in chronologische volgorde aan bod. Dit geeft prima weer dat de ontwikkeling van kansen samenliep met de ontwikkeling in de samenleving.

Zonder te veel te verklappen is dit boek aan te bevelen aan iedereen die graag meer weet over de beginjaren van homoseksualiteit in Vlaanderen. Misschien een boekje om aan onze onderwijsinstanties te geven? Propaganda? Nee. Blijven streven naar een wereld van gelijkheid, vrijheid en liefde? Ja. Dit boek gaat specifiek enkel over de ontwikkeling rond homoseksualiteit, maar spreekt tussen de lijnen over een grote beweging. Een golf van sociale revolutie die gekend werd in ons land na de tweede wereldoorlog. Een periode van groei voor de economie én de mens.

Dat wij in ons land koploper zijn in gelijke kansen, rechten en progressie mogen we nooit vergeten. Ik hoop van harte dat we onze rol als grote broer in de wereld kunnen aannemen en onze kleinere broertjes kunnen helpen. Voeden met gezonde ideologie en samen kunnen groeien naar een bloeiende samenleving.

• Auteur: Sophie Dejaegher
  • Categorieën: Mens & maatschappij, Geschiedenis
  • Pagina’s: 288
  • Afwerking: Paperback
  • ISBN: 9789089247049
  • Publicatiedatum: 05/10/2018
  • Formaat: 15,5 x 23,5
  • Verkoopprijs: € 19,99

Regilio Van den Bril

Regilio is een extraverte introvert die zich dagelijks inzet om mee te bouwen aan een betere morgen. Hij verzamelde reeds verschillende diploma’s en getuigschriften binnen de menselijke ontwikkeling en is er van overtuigd het beste uit iedereen te halen! In zijn vrije tijd ontspant hij graag met een goed boek, een gezellige babbel of helemaal niets doen. Want dat volle hoofd op tijd rust gunnen is belangrijk weet hij. Een magisch antwoordenboek of probleem oplosser is Regilio zeker niet, wel one of us met een groot hart en een hoofd vol kennis en ervaringen om met je te delen!