Laat me voor we hier aan beginnen er eerst een pot suiker, honing en chocolade bijhalen. Zodat ik elk geschreven woord hier eerst keurig in kan rollen vooraleer het effectief te verspreiden. Hier gaan we het vandaag over hebben.
Sugar coated communication.
Als kind heb je wellicht geleerd dat je voorzichtig moet omspringen met hoe je iets zegt. Dit om te voorkomen dat je andermans gevoelens gaat raken. Of dat wanneer je niets goeds te zeggen hebt, je beter helemaal niets zegt. Met andere woorden, we leren van jongs af aan om minder leuke dingen op een zachtere, leuke manier over te brengen of ze gewoon helemaal te verzwijgen.
Wat ik mezelf dan durf afvragen is, waarom zouden we andermans gevoelens gaan vermijden? We zijn er allemaal van overtuigd dat onze groeipunten niet liggen waar het goed gaat en des te meer waar het minder goed gaat. Wat als niemand ons zegt waar het minder goed gaat? Of nog erger, ze verbuigen wat minder goed gaat naar een versie die best ok is. Worden we dan niet beroofd van onze opportuniteiten om te groeien? Bestolen worden van je groeikansen, verschrikkelijk!
Maar, steel je zelf dan niet soms? Ik wel. We moeten er eerlijk over zijn, een boodschap overbrengen zoals het echt is, is niet altijd evident. Als mens met een beloningssysteem in ons brein zijn we geneigd steeds te kiezen voor dat wat ons beloont. Confrontatie vermijden en bevestigend spreken lijkt me daar een mooi voorbeeld van.
Het huidige maatschappelijke klimaat helpt ons hier zeker niet bij. Ik zie namelijk een mooi conflict tussen de nonsense communicatie waar iedereen zo naar vraagt en tegelijk ook een groeiende vraag naar een altijd maar leuke, motiverende en bevestigende maatschappij. Wil je weten hoe het écht zit? Dan moet je er voor open staan te zien dat je leven niet altijd rozengeur en maneschijn zal zijn. Wil je een leven vol rozengeur en maneschijn? Dan zal je je er bij neer moeten leggen dat het wellicht weinig écht.
Vanaf nu dan maar eerlijk en brutaal hoe het is? Ja en nee… . Gebruik je volwassen redeneervermogen. Kleine tip: stick to the facts + empathy (ik boodschap).