Lichaam en Geest

Pesten is communicatie

We zitten midden in de week tegen pesten en dat verdient wat aandacht. Dat pesten absoluut niet door de beugel kan, daar zijn we het vast over eens. Jammer dat dit zelfs nog gebeurd. Het goede nieuws is echter dat pesten ontstaat uit menselijk gedrag. En dat gedrag kunnen we aanpassen.

Last van pestgedrag?

Pesten is een ruim begrip. Het kan op veel verschillende manieren gebeuren die voor iedereen anders aanvoelen. Zelf vind ik dat pesten altijd grensoverschrijdend is. Het gaat over de grens die je trekt voor het gedrag van andere mensen. Je voelt jezelf niet meer comfortabel bij wat er gezegd wordt of gebeurd. Deze lijn kan heel dun zijn en voor iedereen op een andere hoogte liggen. Dat maakt het natuurlijk lastig. Wat de ontvangende partij als pesten aanschouwd kan voor de zendende partij absoluut niet zo aanvoelen. Dit mag echter nooit een excuus zijn om de situatie te laten gebeuren en passeren. Weet dat je als beide partijen steeds verantwoordelijk bent voor je eigen gedrag. Een assertieve houding is hier een absolute must. Ik begrijp dat het als ontvangende partij moeilijk is om deze verantwoordelijkheid ten allen tijden op te nemen. Ik heb zelf ook moeite om altijd en overal assertief te zijn en sommige situaties gaan je petje te boven. Dan nog is het je verantwoordelijkheid en kracht om hulp te zoeken. Er is altijd wel iemand die voor je klaarstaat.

Zeker dat je zelf nooit pest?

Dat de persoon die last heeft van pestgedrag hulp moet gaan zoeken of je op je gedrag zou moeten aanspreken is symptoombestrijding. De oorsprong van de pestsituatie zit in de boodschap van de verzendende partij. Stel jezelf even de vraag of jij zelf nooit pest? Of je zelf nooit (doelbewust) op zoek gaat naar iemand zijn grens om er dan net over te gaan? Het zou me verbazen mocht je dit gedrag nooit stellen. Zelf stel ik dit gedrag soms ook. Ik dek het dan onder de noemer plagen. Maar plagen en pesten, waar zit dan het verschil? Voor mij zit het verschil tussen de lijntjes. Terwijl pesten echt doelbewust destructief is kan plagen zelfs een versierpoging zijn. Ook dit is een zeer dunne lijn. Wanneer gaat plagen over tot pesten? Opnieuw is die assertieve communicatie belangrijk. Communicatie met respect voor jezelf én voor de andere.

Assertieve communicatie vraagt een open sfeer

Het helpt enorm om jezelf in een veilige situatie te bevinden wanneer je assertief gaat communiceren. Je durft zelf waarschijnlijk thuis ook eerder op je strepen staan dan in een vreemde omgeving. Waarom? Omdat je weet dat je thuis onvoorwaardelijk graag gezien wordt, terwijl je in een vreemde omgeving niet zo zeker bent van hoe de mensen jou zien. Dat je door die onzekerheid je gedrag laat beïnvloeden is menselijk. We willen allemaal graag gezien worden en doen zeer actief aan zelfbescherming. Daarom pleit ik voor een open sfeer en open houding in het leven. Laat anderen weten dat je er bent en dat mensen welkom zijn in je leven. Open jezelf voor je verantwoordelijkheid, feedback en de mensen om je heen. Leid jezelf en de mensen om je heen naar een nieuwe wereld.

Vragen over je eigen communicatiestijl, gedrag of dat van anderen? Neem gerust contact en we kijken samen waar we komen.

Informatie

regilio.vandenbril@despirituelewereld.be

Bron
Foto: Pixabay

Regilio Van den Bril

Regilio is een extraverte introvert die zich dagelijks inzet om mee te bouwen aan een betere morgen. Hij verzamelde reeds verschillende diploma’s en getuigschriften binnen de menselijke ontwikkeling en is er van overtuigd het beste uit iedereen te halen! In zijn vrije tijd ontspant hij graag met een goed boek, een gezellige babbel of helemaal niets doen. Want dat volle hoofd op tijd rust gunnen is belangrijk weet hij. Een magisch antwoordenboek of probleem oplosser is Regilio zeker niet, wel one of us met een groot hart en een hoofd vol kennis en ervaringen om met je te delen!

Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Bekijk ook
Close
Back to top button