De inhoud van het boek kan je hier lezen.  De recensie geschreven door Johan Buts kan je hieronder lezen.

Pagina’s: 160
Uitgeverij: Altamira (Gottmer Uitgevers Groep b.v.), L & M Books
ISBN: 978-943013-0324-8
Adviesprijs: € 14,99
Verkoop: Gottmer, Bol.com, diverse boekhandels

Recensie

Auteur Sue Yalof Schwarz wil met haar tweede worp  “Unplug, snel opladen door meditatie” alle mensen, vooral die met weinig tijd aanzetten tot mediteren. Niet alleen omdat ze hier zelf haar beroep van heeft gemaakt maar vooral ook dat ze met behulp van de wetenschap aantoont dat meditatie goed voor onze gezondheid is.

Eerst legt ze uit hoe ze er toe is gekomen zelf te gaan mediteren, er zelf even de stekker uit te trekken om er nadien met frisse moed verder te gaan.

In het eerste deel legt ze ons uit wat meditatie precies en probeert ze enkele misvattingen over meditatie te ontkrachten wat lukt, door ons tien feiten voor te leggen.  Zoals dat het makkelijk aan te leren is, waar ze uitgebreider op in ging, en dat het helemaal niet raar is. In haar boek slaagt ze er in de ‘zweverige’ atmosfeer die meestal rond meditatie hangt te vermijden.  Ze probeert iedereen aan te zetten te gaan mediteren door de pluspunten er van op te sommen, met de nadruk op de gezondheid. Meditatie helpt je immers om je stressniveau te verlagen. Je wordt gelukkiger, verhoogt je veerkracht, laat je meer van succes proeven  omdat je je beter kan focussen en sneller en meer doordacht tot beslissingen komt, zijn enkele van de voordelen van mediteren. Daar hangt dan mee samen dat je weerstand verbeterd, je pijngrens verhoogt, je beter slaapt en je lichamelijke spanning kwijtraakt. Hoe dat gebeurd, legt ze allemaal haarfijn uit.

In het tweede deel van het boek gaat ze dieper in op het mediteren zelf, zoals welke houding je best aanneemt, waar en wanneer je best mediteert en wat je met je gedachten moet doen. En hoe je mediteert zelf natuurlijk en wat je moet doen als het mediteren (niet meteen) lukt.  Verder geeft ze nog vijftien types/soorten meditaties die je kan doen buiten het gewone mediteren voor als je weinig tijd hebt (al geeft ze wel aan dat je er tijd voor moet maken) of als je ergens in een wachtrij staat en dus sowieso wel even tijd hebt.

Tot slot geeft ze nog een overzicht van welke meditaties er nog zijn, die wel iets meer tot de zweverige sfeer behoren en wat je nog meer kan proberen zoals kristaltherapie, sound bath en ademwerk. Over dat laatste zijn inmiddels al meerdere boeken verschenen.

Kortom, dit boek is ideaal voor als je wat meer over meditatie wil weten, als je er mee wil beginnen, als je er nog wat vragen bij hebt en nog steeds wat sceptisch tegenover staat. Het boek werd geschreven in duidelijke, begrijpbare taal  en nodigt uit om meditatie te proberen.

Regilio Van den Bril

Regilio is een extraverte introvert die zich dagelijks inzet om mee te bouwen aan een betere morgen. Hij verzamelde reeds verschillende diploma’s en getuigschriften binnen de menselijke ontwikkeling en is er van overtuigd het beste uit iedereen te halen! In zijn vrije tijd ontspant hij graag met een goed boek, een gezellige babbel of helemaal niets doen. Want dat volle hoofd op tijd rust gunnen is belangrijk weet hij. Een magisch antwoordenboek of probleem oplosser is Regilio zeker niet, wel one of us met een groot hart en een hoofd vol kennis en ervaringen om met je te delen!