Recensie: David H. Wagner – Backbone

ISBN: 978-940130-252-4
Adviesprijs: € 19,95
Verkoop: Gottmer, Bol.com, diverse boekhandels

De inhoud van het boek kan je hier lezen op onze site: David H. Wagner – Backbone.

Recensie door Johan Buts

Bullshit

Nee, dat is niet wat dit boek is. Maar het had misschien een nog betere titel voor het boek “Backbone” geweest, want het is geloof ik het meest gebruikte woord, samen met die backbone.  Hij nodigt de mannen, waarvoor dit boek bedoeld is, uit om uit het leven al het overbodige achterwege te laten en zich te focussen op wat ze wel nodig hebben.  Dit boek is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde stellingen, alles komt uit eigen ervaringen of die van zijn cursisten, wat het authentiek maakt.

David H. Wagner (hij dus) stelt dat we twee wegen hebben die we kunnen bewandelen in het leven.  Een die de meeste mannen nemen, de weg zonder gevaar, obstakels, gemakkelijk af te gaan want heel de tijd rechtdoor, die ons dus kan gaan vervelen, die hij de zwarte weg noemt.  Een weg die hij relateert met kleinzieligheid, onwetendheid en zelfzucht.  De tweede weg, de rode weg, die helpt hij je met zijn boek te bewandelen.  Deze weg is een weg vol gaten, bochten, hindernissen, en heel veel uitdagingen (al overlapt hij ook soms wel de zwarte weg).  Hij associeert deze weg met kracht, visie, eer en wijsheid.

In het dagelijkse leven geeft de auteur workshops en training die met de rode weg verband houden. Hoewel ik zelf wel wat tips uit het boek heb kunnen halen en volop bezig ben met het bewandelen van die rode weg (voel je vrij om mij te volgen) en aan mezelf aan het werken ben om  die ruggengraat die hij in zijn boek beschrijft te verkrijgen, vind ik het wel een beetje jammer dat er geen wetenschappelijke basis voor zijn boek is. Hij blijft net iets teveel in het zweverige hangen..

Aan het einde van elk hoofdstuk geeft David  een korte samenvatting van wat er besproken werd, wat een goede houvast is.  Dit mogen meer auteurs die boeken over dit soort onderwerp schrijven doen, want dat maakt dat alles veel langer blijft hangen en vlugger doordringt.

Hij is soms wel heel expliciet in zijn taalgebruik, zeker als het over seks gaat, maar dat zorgt er mede voor dat dit boek erg mannelijk overkomt.

Hij heeft me doen nadenken over wie ik ben en waar ik naartoe wil met enkele goed geformuleerde vragen.  Dat is uiteindelijk wat hij heeft trachten te bereiken: dat we als man sterker in onze schoenen staan, zodat we de rode weg zonder al te veel problemen kunnen nemen.

JONI Team

Als echtpaar (Nina Lenaerts en Jorge Gomez) vormen ze een (h)echt team dat mensen wil helpen die op zoek zijn naar een goede en gelukkige levensweg. Jorge is een Reiki Master en geeft Reiki cursussen en behandelingen. Nina is ervaren levenscoach en begeleid mensen met behulp van kaarten en pendel op hun levenspad. Mensen die graag hun levensweg willen zoeken, kunnen altijd bij hun terecht.