3 Essentiële oefeningen voor dankbaarheid

Gepost door op 4 november 2017

Ervaar meer gevoelens met deze dankbaarheid oefeningen.

Het ervaren van dankbaarheid is een van de meest effectieve manieren om in contact te komen met je ziel. Wanneer je in contact bent met je ziel, luister je naar de gedachten van het universum. Je voelt je verbonden met alles in de schepping. Je omhelst de wijsheid van onzekerheid en je voelt jezelf als een veld van oneindige mogelijkheden.

Dankbaarheid is een gevoel die je van beperking en angst naar uitbreiding en liefde leidt. Wanneer je iets apprecieert, gaat je ego uit de weg. Je kunt niet tegelijkertijd je aandacht hebben op ego en op je dankbaarheid.

Denk even aan de dingen die je in je leven hebt waar je dankbaar voor zou kunnen zijn: alle verzorgende relaties, het materiële comfort, je lichaam en de geest waarmee je jezelf en alles om je heen echt kunt begrijpen. Adem gewoon in en wees dankbaar voor de lucht die je longen vult en je leven mogelijk maakt. Voel eenvoudig je lichaam en je levendigheid en erken wat een wonder het is om gewoon op dit moment te leven. Sta je bewustzijn toe om te waarderen wat je op dit moment ziet, ruikt en aanraakt, en je zult jezelf in het midden van de stroom van het leven vinden zonder het te proberen.

Voel de liefde, mededogen en begrip die dankbaarheid in je hart brengt. Merk op hoe dankbaarheid je aandacht brengt naar de huidige tijd, het moment waarop wonderen zich kunnen openbaren. Hoe dieper je waardering, hoe meer je ziet met de ogen van de ziel en hoe meer je leven stroomt in harmonie met de creatieve kracht van het universum.

Hier zijn een paar dankbaarheidspraktijken die u kunt proberen:

1) Hou een dankbaarheiddagboek bij.

Sinds de oudheid hebben filosofen en wijsgeren uit elke spirituele traditie geleerd dat het cultiveren van dankbaarheid een sleutel is tot het ervaren van diepere niveaus van geluk, vervulling en welzijn.  Eén van de eerste voorstanders van een dagelijkse dankbaarheidspraktijk was de Nederlandse filosoof Rabbi Baruch Spinoza. In de zeventiende eeuw stelde hij voor dat we ons elke dag een maand lang de volgende drie vragen stellen:

  1. Wie of wat inspireerde mij vandaag?
  2. Wat heeft me vandaag geluk gebracht?
  3. Wat heeft me vandaag troost en diepe vrede gebracht?

Deze oefening kan ons helpen meer zin en vreugde in ons leven te vinden en ons te laten ervaren diepgaande innerlijke transformatie.

Terwijl je in je dagboek schrijft, moet je jezelf uitdagen door items van de vorige dagen niet te herhalen, want hierdoor zul je dieper kijken naar alle “kleine” dingen die je leven verbeteren en je vreugde geven: wakker worden in een warm bed; je favoriete liedje; een telefoontje van een vriend; het vermogen om aan te raken, zien of horen; elektriciteit; het kloppen van je hart; een knuffel.

Je kunt in je dagboek schrijven vlak voor het slapengaan, wanneer je ’s ochtends wakker wordt of net voordat je mediteert. Het tijdstip is niet belangrijk; wat belangrijk is, is dat je consequent even de tijd neemt om je geest bewust op je zegeningen te richten. Maak je vast aan het bijhouden van het dagboek voor een maand. Waar we onze aandacht op richten, breidt zich uit in ons leven. Door dankbaarheid te bieden voor alle goedheid die we ervaren, nodigen we het universum uit om ons meer en meer te geven van wat we willen.

2) Schrijf een bedankbrief

Maak een lijst van minstens vijf mensen die een diepgaande invloed op je leven hebben gehad. Kies er een en schrijf een bedankbrief waarin je dankbaarheid uitdrukt voor alle geschenken die je van die persoon hebt gekregen. Lever indien mogelijk uw dankbrief persoonlijk af.  In studies van mensen die deze vorm van dankbaarheid hebben beoefend, zijn de resultaten verbazingwekkend. Vaak had de ontvanger van de brief geen idee wat een impact hij of zij had op een andere persoon en waren diep geraakt door de uitdrukking van een dergelijke authentieke dankbaarheid.

Hoewel we mensen vaak verbaal kunnen bedanken, kan het geschreven woord vaak nog krachtiger zijn omdat iemand de tijd heeft genomen om hun waardering te schrijven. Een brief kan ook opnieuw worden gelezen en gekoesterd, waardoor er vreugde en liefde ontstaat die blijft doordringen in het universum.

3) Neem een dankbaarheidswandeling

Dit is een bijzonder nuttige oefening als je je down voelt of vol stress en zorgen bent. Zet 20 minuten opzij (of langer als je kunt) en loop in je buurt, door een park, rond je kantoor, of ergens in de natuur.  Terwijl je loopt, overweeg dan de vele dingen waarvoor je dankbaar bent: liefdevolle relaties, materieel comfort, het lichaam dat je toestaat om de wereld te ervaren, de geest die je toestaat om jezelf echt te begrijpen, en je essentiële spirituele aard. Adem, pauzeer en wees dankbaar voor de lucht die je longen vult en je leven mogelijk maakt.

Let op je zintuigen – alles wat je ziet, hoort, voelt, ruikt en misschien zelfs proeft – en zie hoeveel dingen je kunt vinden om je dankbaar voor te voelen. Dit is een krachtige manier om je humeur te veranderen en je open te stellen voor de stroom van overvloed die je altijd omringt.

Wie is Hans Van Dyck

Hans werkt in het dagelijkse leven bij een grote discountwinkel en heeft zijn eigen bedrijfje HVD Mediaworks. Hij is een spirituele, muzikale jongen die steeds klaar staat voor anderen om een luisterend oor te bieden of te helpen. Sanne FM, De Spirituele Wereld, AntwerpseMuziek.be zijn maar enkele projecten waar Hans de oprichter van is. Op spiritueel vlak is Hans bezig met engelen, pendelen, inzichtkaarten en contact met gener zijde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *